Mediebegivenheten «Fiat, the future is on track» ble avholdt på La Pista 500, den berømte banen på taket av Lingotto-bygningen. I spissen for arrangementet sto Olivier Francois, CEO i Fiat og CMO i stellantis. Her presenterte Fiat nye 600e og nye Topolino, som markerer et nytt kapittel i Fiats historie og styrker merkets ledende posisjon innen bærekraftig mobilitet i byen. I forbindelse med lanseringen kunngjorde Fiat også at de vil fortsette å støtte organisasjonen (RED), blant annet med nye Fiat (600e)RED.
På bursdagen til 500 feiret Fiat merkets vellykkede reise de siste årene med å se på dagens status og visjonen for en lys og spennende fremtid. På arrangementet introduserte Fiat også de nye medlemmene i 500e-familien: nye Fiat Topolino og nye Fiat 600e.
Olivier Francois, CEO i Fiat CEO og CMO i Stellantis, uttalte: «Fiats fremtid er på rett spor. Om to år har vi gjort Fiat mer lønnsom og global enn noensinne. Fiat har blitt det største Stellantis-merket etter volum og er ledende på tre store markeder – Italia, Brasil og Tyrkia – i tre forskjellige regioner. Fiat spiller en tydelig rolle med skarpt fokus på enkelhet, lateral tenking, glede og sosial relevanse. Alt dette gjør oss mer attraktive for Stellantis, og til et merke det lønner seg å investere mye i. Takket være Stellantis har vi tilgang til flere ressurser, investeringer og synergier. Fiat er virkelig tilbake. I løpet av de neste tre årene kommer produktplanen vår til å få Fiat tilbake der merket hører hjemme – som et ledende og populært merke andre retter seg etter. I dag presenterer vi de første fruktene av denne nye æraen vi kaller «powered by Stellantis». 500e-familien er utvidet med lillesøsteren Topolino og storesøsteren, den nye 600e. Jeg er også stolt av å kunne fortelle at Fiat har fornyet samarbeidet med (RED), da vi mener at det å være sosialt relevant, betyr å ta vare på planeten og menneskene på den.»
«Fiats fremtid er på rett spor. Om to år har vi gjort Fiat mer lønnsom og global en noensinne.»
Nye Fiat Topolino – urban bil med italiensk sjarm
Fiat fortsetter arbeidet med å utvikle bærekraftig mobilitet i byene, for å gjøre elektrisk kjøring enkelt og tilgjengelig for alle. Elbilen Topolino er morsom å kjøre og gjør det mulig å komme til og parkere overalt. Den er bare 2,53 meter lang og smidigere enn en vanlig bil. Med en rekkevidde på 75 km, enkel hjemmelading og en makshastighet på 45 km/t, som er helt i tråd med den nye trenden med fartsgrenser på 30 km/t i byer, er dette en ideell bybil. Enkelhet er stikkordet, og utvalget består av to karosserier, den «lukkede» Topolino og den «åpne» Topolino Dolcevita, i én farge, én hjuldesign og med én type interiør, men med spennende muligheter for tilpasning.
Topolino er et perfekt eksempel på den nye dolce vita-stilen og ren italiensk eleganse, og opp mot lanseringen har Fiat samarbeidet med fem ikoniske italienske selskaper – Armani, Damiani, Maserati, Sanlorenzo Yachts og San Pellegrino.
Nye Fiat 600e – italiensk oppgradering av B-segmentet
Nye Fiat 600e kombinerer det beste fra B- og B-SUV-segmentet og byr på stilfull design kombinert med morsomme og behagelige kjøreopplevelser. Den markerer samtidig merkets retur til B-segmentet. Bilen er ideell for bykjøring og en perfekt representant for merkets verdier, som omfatter italiensk stil og bærekraft. Femdørsmodellen er 4,17 meter lang og har plass til fem personer, pluss 15 liter oppbevaringsplass i kupeen, noe som er det beste i denne klassen. I tillegg har den et bagasjerom på 360 liter. Litiumionbatteriene med en kapasitet på 54 kWh gir nye 600e en rekkevidde på mer enn 400 km ved blandet kjøring (WLTP) og mer enn 600 km ved bykjøring. Nye Fiat 600e fås i to ulike versjoner, (600e)RED og toppversjonen 600e La Prima, som er en oppgradert versjon av den ikoniske nye 500e. RED-versjonen er en del av samarbeidet med organisasjonen (RED), som startet i 2021. Denne organisasjonen ble grunnlagt i 2006 for å bekjempe AIDS og sikre at sykdommer som kan forebygges og behandles, faktisk kan forebygges og behandles for alle mennesker på jorda. Bilen er utstyrt med de nyeste sikkerhets- og assistentfunksjonene og assistert kjøring på nivå to, som gir fordeler både ved kjøring i og utenfor byen.
Kommunikasjonskampanjen for nye Fiat 600e omfatter en reklame med miljøaktivisten og Oscar-vinneren Leonardo DiCaprio. Under påstanden «The Italian Upgrade» (den italienske oppgraderingen) er videoen en kreativ oppfølger til den populære reklamen for nye 500, «The Driver» (føreren), og viser alt nye Fiat 600e har å by på. Reklamen ble filmet i Italia og hadde premiere på Lingotto. Nye Fiat 600e er akkurat like avansert og miljøvennlig som nye 500, men med en oppgradert stil, bedre plass og lengre rekkevidde. Den attraktive designen er et perfekt eksempel på dolce vita-stilen. Reklamen inneholder to musikkstykker, «Dolce Strada» av Nino Rota, fremført av Katyna Ranieri, og et annet stykke komponert av Flavio Ibba og Daniele Sartori, fremført av komponistene med den verdensberømte pianisten Alfredo Rodríguez, en virtuos på den internasjonale musikkscenen. I 2006 ble Rodríguez utvalgt som en av tolv pianister i verden til å delta på Montreux Jazz Festival. Her ble han oppdaget som en av de beste pianistene av Quincy Jones, som tilbød ham et samarbeid. Dette ble starten på den fantastiske karrieren hans.
Se nye 500e
Oppdag den ikoniske Fiat 500e.